عبور قطار از وسط دیوار تاریخی گرگان!!!

ریل راه آهنی که گرگان را به آسیای مرکزی متصل می‌کند از وسط دیوار ساسانی گرگان به عنوان طولانی‌ترین دیوار آجری دنیا می‌گذرد؛ این درحالی است که متولیان میراث فرهنگی مدعیند با عبور این راه آهن، به هیچ‌یک از قسمت‌های دیوار تاریخی گرگان آسیبی وارد نمی شود!

دیوار بزرگ گرگان که دیوار سرخ نیز نامیده می‌شود دیواری تاریخی است که از کنار دریای خزر در ناحیه گمیشان آغاز شده و تا کوه‌های گلیداغ در شمال شرق کلاله ادامه داشته است اما اکنون تقریبا تمام این دیوار از میان رفته‌ و تنها بخش‌های کوچکی از آن که در زیر خاک مدفون مانده، باقی است. دیوار تاریخی گرگان پس از دیوار چین(به طول 6 هزار کیلومتر)، بزرگترین دیوار دفاعی جهان است. بیشتر تاریخ‌نگاران براین باورند انوشیروان ساسانی این دیوار را بنا کرده است.

متولیان حفاظت از میراث فرهنگی بر این باور بودند که این دیوار دوره ساسانیان باید در فهرست میراث جهانی ثبت شود.

دیوار تاریخی گرگان روز 29 تیر ماه سال 78 با شماره 2345 در فهرست میراث ملی ثبت شده است و قرار بود برای ثبت در فهرست میراث جهانی بررسی شود. به همین دلیل می بایست برای جلوگیری از هر گونه تجاوز به حریم این محدوده جلوگیری می شد حتی در شورای فنی ثبت آثار قانونی وجود دارد که اعلام می کند نصب هر گونه دستگاه لرزاننده ای که به ارزش یک اثر تاریخی آسیبی وارد کند، ممنوع است اما اکنون قرار است که به زودی ریل راه آهنی که گرگان را به آسیای میانه متصل کند از وسط این دیوار گرگان بگذرد.

در واکنش به این موضوع، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان گلستان با اشاره به راه‌آهنی که بخشی از قسمت شمال ـ جنوب دیوار تاریخی گرگان را قطع می‌کند، به خبرنگار مهر می گوید: این مسیر 38 متری پس از مستندنگاری و کاوش نجات‌بخشی در شورای فنی مصوب شده و برای ایجاد خطوط ریلی استفاده می‌شود.

حمید عمرانی‌رکاوندی ادامه می دهد: ایجاد این خط ریلی یک پروژه بین‌المللی است که باید انجام شود. نمی توان مردم را به خاطر یک دیوار تاریخی از پروژهای عمرانی محروم کرد. چون اگر قرار باشد که ریل از این مسیر رد نشود پس چگونه مردم این مسیر را طی کنند!!! 

دو نیمه شدن این دیوار تاریخی درحالی انجام می شود که معاون میراث فرهنگی گرگان ادعا می کند که عبور این خط ریلی به هیچ‌ یک از قسمت‌های این دیوار تاریخی آسیبی وارد نمی کند!!!

وی در این باره توضیح می دهد: برای عبور این ریل فنداسیونی ایجاد می شود که ریل راه آهن از روی آن رد خواهد شد با این حال پروژه کاوش نجات‌بخشی دیوار گرگان از هفته آینده آغاز می شود.

به گزارش مهر،پروژه احداث راه آهن گرگان، آسیای میانه درحالی دیوار تاریخی و دفاعی گرگان را دو نیمه می کند که متولیان میراث فرهنگی دراستان گلستان عنوان می کنند از این دیوار عظیم تاریخی چیزی به جزچند تکه آجر قدیمی باقی نمانده است اما مسئله مهم اینجاست که طولانی تر شدن ریل راه آهن و دور زدن این دیوار تاریخی هزینه بر است!



بدون شرح



نکاتی در مورد برپایی چادر در برنامه های کوه نوردی  

چادرهای کوهنوردی:
چادر ارتفاع به نسبت طول و عرض ارتفاع کمی دارد تا در مقابل باد مقاومت بیشتری داشته باشد.



دیرکها به شکل مایل به زمین می‌رسند تا در مقابل فشار باد متمایل به خوابیدن شوند و نشکنند.
دیرکها در یک جا متقاطع نشده‌اند. یعنی تقاطع بین دیرکها در نقاط مختلف بر روی سطح چادر قرار گرفته‌اند.
بعد از بر پایی چادر برجستگی و یا شکستگی در سطح بیرونی آن دیده نمی‌شود.
به شکل قسمتی از کره و یا مخروط و یاترکیبی از این دو شکل هستند.

چند نکته در مورد استفاده از چادر:
متناسب با تعداد نفرات چادر اننتخاب کنید. چادرهای کوچک، توسط افراد از داخل آسیب می‌بینند و چادرهای بزرگ علاوه بر تحمیل بار اضافه در هنگام برپایی به زمان و انرژی بیشتری نیاز دارند.
در حد امکان قبل از ورود به چادر وسایل مورد نیاز را جدا کرده و در بسته‌های مشخص داخل چادر ببرید و از بردن بارهای اضافه و غیر ضروری به داخل چادر اجتناب کنید.
برای چیدمان وسایل طرح داشته باشید تا وسایل داخل چادر همواره در دسترستان باشند و در شلوغی داخل چادر گم نشوند.
هرگز گاز و شمع روشن و ظروف مایعات و غذای در حال پخت را در چادر رها نکنید.
مایعات را فقط به اندازه مورد نیاز از ظروف در دار خالی کنید و در صورت اضافه آمدن آنرا مجددن به ظرف در دار برگردانید.
هر حرکتی را از قبل به هم چادر اطلاع دهید تا مانع برخورد و ایجاد خسارت شوید.
هنگام باز و بسته کردن زیپ فشار را از دو طرف زیپ بردارید و بیش از حد به شیطونک زیپ فشار نیاورید.
مواد خوراکی و و دیگر مواد مورد استفاده را بدون کیسه دربسته، داخل جیب‌های چادر قرار ندهید.
بعد از هر برنامه چادر را از داخل و خارج نظافت کرده و خشک کنید. جیب‌های داخل چادر را یکی‌یکی برگردانده و خرده ریزهای داخل آن راخالی کنید.
در صورت بلااستفاده ماندن چادر برای زمان بیشتر از شش‌ماه آنرا از بسته بندی خارج کرده، از نظر کپک‌زدگی و پوسیدگی کنترل نمایید و بعد از یک روز دوباره بسته‌بندی نمایید.

نکاتی در مورد چادر زدن:
بندهای حمایل چادر را بصورت کامل از قبل آماده کنید . به حلقه اتصال بند بر روی چادر یک حلقه کشی اضافه کنید و بند را به حلقه کشی ببندید تا از انتقال ضربات باد به نقطه اتصال بند به چادر پیشگیری کنید.
بندها را بلند بگیرید تا با زاویه کم به زمین برسند و مقاومت بیشتری در مقابل باد داشته باشند.
برای اتصال بند به زمین در زمستان از میخ و یا خرده سنگ( در حدی که بشود بند را دور آن پیچید) استفاده کنید. برای این کار ابتدا طول بند را مشخص کنید سپس آنرا با گره مس‌ورف بر روی وسط میخ و یا سنگی که انتخاب کرده‌اید ثابت کنید.
گره مسورف:


محل رسیدن بند به زمین را مشخص کنید. کمی برف را با پا بکوبید و بعد میخ و یا سنگ را به همراه بند و بصورت کشیده بر روی آن قرار دهید و پایتان را روی آن بگذارید. بسته به نوع برف و سرمای محیط لحظاتی را صبر کنید. سپس با دست بند را در حدی که فشار از روی میخ برداشته شود بکشید و پایتان را از روی آن بردارید. کمی برف روی آن بریزید و مجددن پایتان را روی آن بگذارید. بعد از چند لحظه برف بر روی میخ و یا سنگ یخ خواهد زد. در هنگام جمع کردن چادر کافیست که میخ رااز درون گره بیرون بکشید بااینکار گره مسورف باز خواهد شد. در مورد سنگ به این سادگی نخواهد بود ولی در هر صورت گره مس‌ورف از هر گره دیگری راحت‌تر بازخواهد شد.
گاهی اوقات بر روی یالها باد برف را روبیده و سنگ بزرگی هم برای اتصال بند چادر وجود ندارد. این نشانه خوبی نیست و تاحدممکن در چنین جایی چادر نزنید. جایی که باد می‌تواند برف را بطور کامل از زمین پاک کند، اگر قدرت لازم را داشته باشد چادر را هم از بیخ و بن خواهد کند.
طول چادرهای دوکی شکل را به موازات جهت باد قالب در منطقه نصب کنید. با دقت به شکل نقابها و آثار وزش باد مسیر و جهت باد قالب را تا حدود زیادی می‌شود حدس زد.
در شیبها برای برقراری چادر باید مساحتی را به صورت مسطح در زیر آن آماده کرد.
بر روی سطوح پوشیده از برف با رعایت نکات مربوط به بهمن اینکارها راانجام دهید.
ابتدا محیط سطحی که قرار است مسطح شود را مشخص کنید. در هنگام این‌کار شکل چادر، نقاط نصب بندها و راه‌های مورد نیاز برای رفت و آمد به چادر را در نظر بگیرید. ضلع پایین شیب را بکوبید و تا نیمه مساحت مورد نظر این‌کار راادامه دهید. دقت کنید که برف‌های نیمه بالایی را پراکنده نکنید چون برای بالا آوردن نیمه پایینی به حجم آن نیاز دارید. برف‌های نیمه بالایی را بر روی نیمه پایینی بریزید و آنرا بکوبید. سطح بدست آمده را تا حد ممکن بکوبید و در نهایت با دقت آن‌را صاف کرده و برای مدتی رها کنید تا یخ بزند.
کار بر روی سطوح شیب دار بدون برف به این سادگی نیست هر چند بطور کلی همین است. بعد از مشخص کردن مساحت زیر چادر باید شروع به کندن نیمه بالایی کنید. اگر سطح یخ زده و یا سنگی باشد با قطعات سنگ که از اطراف جمع می‌کنید نیمه پایینی را بالا بیاورید. در هنگام کندن نیمه بالایی خاک را پایین نریزید و سنگهای بزرگی که بیرون می‌آید را پراکنده نکنید. سنگ‌های درشت‌تر را در نیمه پایینی نزدیک محیط قرار دهید و هر چه به داخل سطح می‌آیید از سنگهای کوچک‌تر استفاده کنید . برای لایه‌های رویی از سنگ‌های کوچک‌تر استفاده کنید و در نهایت روی سنگ‌ها را با خاک نرم‌تر بدست آمده بپوشانید.
در بارگاه اصلی بیشتر کوه‌های بلند محل چادر، یک یخچال مسطح است. چادر زدن روی یخ یعنی فراموشی آسایش. حرارت یخ خیلی از صفر پایین‌تر است و زیراندازها نمی‌توانند به‌خوبی از انتقال حرارت پیشگیری کنند. دو‌م اینکه با انتقال گرمای چادر، بعد از چند روزیخ‌های زیر چادر به تدریج آب شده و سطح صاف زیر چادر تغییر شکل می‌دهد. همینطورآب شدن یخ‌ها باعث خیس شدن زیر چادر و مشکلاتی از این دست خواهد شد.
در شروع برنامه، نکات مربوط به صعود وبارگاه‌های بالا فکرها را به خود مشغول می‌کند و اهمیت بارگاه اصلی چندان به چشم نمی‌آید. اما یک دوره هوای نامناسب برای صعود که همه افراد را در بارگاه‌اصلی نگه‌می‌دارد و یا نیاز به استراحت بعد از هر صعود ارزش یک بارگاه، با چادرهای سالم و راحت را به رخ خواهد کشید.



Alex Honnold در برنامه 60 دقیقه


دانلود


پیشاپیش عیدتان مبارک

سلام به همه. یه چند وقتی خیلی گرفتار بودم و نمی تونستم اینجا بنویسم که از برکات سال ۹۰ بود. امیدوارم تو سال ۹۱ اینجوری نشه.

سال ۹۰ شاید خیلی از دوستامون تو کوه کنارمون بودند که تو سال ۹۱ جاشون واسه همیشه خالیه. اگه یکم به خودمون زحمت بدیم و رو این مسائل بیشتر فکر کنیم، شاید تو سال ۹۲ جامون پیش خیلی از دوستامون خالی نباشه. امیدوارم سال ۹۱ سال خیلی خوبی واسه همه باشه، سالی پر از شادی و سلامتی.

تو سال ۹۰ مخصوصا زمستون چند تا برنامه قشنگ اجرا شد که اگه فرصتی شد گزارش رو به همراه عکسها تو وبلاگ می زنم. خلاصه سال ۹۰ با همه خوبیا و بدیاش داره تموم می شه و سال ۹۱ داره می یاد. امیدوارم واسه همه سال خوبی باشه مخصوصا کوهنوردا و سنگنوردا. امیدوارم تو سال ۹۱ همه از تجربیات سالهای قبل استفاده کنند و شاهده پیشرفتهای واقعی تو همه عرصه ها باشیم از جمله: هیمالیا نوردی، دیواره نوردی، صعودهای اسپرت و بولدرینگ و ...

 

سیب شود رویتان، سرخ سپید و قشنگ

 سبز شود جانتان، سبز بلند و کمند

 سیر شود کامتان، از کرم کردگار

 سکه شود کارتان، روزیتان بر قرار

ماهی عمرت بود، پر حرکت و پر تلاش

غم بشود سنجدی، رخت ببندد یواش

پر ز حلاوت شود، چون سمنو زندگی

غرق سعادت شود، شیوه این بندگی

پیشاپیش عیدتان مبارک دوستان

 

من اینجا ریشه در خاکم ...

من اینجا ریشه در خاکم

من اینجا عاشق این خاک از آلودگی پاکم

من اینجا تا نفس باقی است می مانم

من از اینجا چه می خواهم، نمی دانم

امید روشنایی گر چه در این تیرگیها نیست

من اینجا باز در این دشت خشک تشنه، می مانم

من اینجا روزی آخر از دل این خاک

با دست تهی، گل بر می افشانم

من اینجا روزی آخر از ستیغ کوه، چون خورشید

سرود فتح می خوانم

 

فریدون مشیری

 

ارتباط ايران با اينترنت جهانی مسدود می‌شود

 

يک عضو انجمن "نظام صنفی رايانه‌ای" ايران گفته است با راه‌اندازی شبکه ملی اينترنت در اين کشور، ارتباطات اينترنتی ايران از اينترنت جهانی جدا می‌شود.

 به گزارش روزنامه روزگار چاپ تهرن، پيام کرباسی، سخنگوی انجمن نظام صنفی رايانه‌ای گفته است: "با راه‌اندازی اينترنت ملی، متوليان می‌توانند سرعت دسترسی به سايت‌های مورد نظرشان را تا دو مگابايت بر ثانيه افزايش دهند، به طور مثال کاربر داخلی می‌تواند وارد سايت صدا و سيما شود و برنامه‌های آن را به طور زنده ببيند."

 وی در توضيح جداسازی اينترنت ايران از اينترنت جهانی به روزگار گفته است: "همان طور که شما در روزنامه‌تان شبکه داريد و ديگران نمی‌توانند وارد آن شوند و يا اگر شبکه خودتان محدوديتی ايجاد کند، امکان دسترسی به برخی سايت‌ها را نخواهيد داشت."

 به گفته يکی از مديران ارائه دهنده اينترنت در تهران، در صورت آغاز به کار شبکه ملی اينترنت، کل محدوده ايران به شکل يک شبکه در می‌آ‌يد که متوليان آن اجازه می‌دهند کاربران به کدام سايت‌ها سر بزنند يا کدام سايت‌ها با کمترين سرعت ممکن در دسترس باشند

 يک عضو کميسيون اينترنت انجمن نظام صنفی ريانه‌ای ايران نيز که نامش فاش نشده، به روزگار گفت: "تلاش برای راه‌اندازی اينترنت ملی عامل کندی سرعت و اختلال در اينترنت در چند هفته اخير است."
 به گفته فعالان حوزه اينترنت در ايران، تا دو هفته ديگر اينترنت ملی در ايران راه‌اندازی می‌شود. مسئولان دولتی نيز گفته‌اند اينترنت ملی حداکثر تا ۲۲ بهمن سال جاری راه‌اندازی می‌شود.

 به گفته يکی از مديران ارائه دهنده اينترنت در تهران، در صورت آغاز به کار شبکه ملی اينترنت، "کل محدوده ايران به شکل يک شبکه در می‌آ‌يد که متوليان آن اجازه می‌دهند کاربران به کدام سايت‌ها سر بزنند يا کدام سايت‌ها با کمترين سرعت ممکن در دسترس باشند."

 وی که نامش فاش نشده، گفته است: "ما در منحنی‌ها مشاهده می‌کنيم که در طول روز بارها مسير خروج اطلاعات از کشور عوض می‌شود. در ساعاتی از روز می‌ينيم که اطلاعات کشور از کانال ترکيه خارج می‌شود اما چند ساعت بعد متوجه می‌شويم کانل‌ها عوض شده و اطلاعات مسير جنوب کشور را در پيش گرفته است. ظاهراً اين آزمون و خطاها برای راه‌اندازی اينترنت ملی تا کمتر از دو هفته ديگر است."

 در چند هفته اخير که سرعت اينترنت در ايران به شدت کاهش يافته است، دسترسی به سايت‌های دولتی و سايت‌های فيلترنشده با مشکل کمتری روبرو است اما استفاده از وی‌پی‌ان برای مراجعه به سايت‌های فيلتر شده، سرعت اينترنت را به طرز محسوسی کاهش می‌دهد. اين کاهش شديد سرعت امکان دسترسی به سايت‌های فيلترشده را در اغلب موارد ناممکن می‌کند.

 پيام کرباسی در همين باره به روزگار گفته است: "تصور کنيد سيستم پايشی وجود دارد که تک تک بسته‌های ارسالی از طريق اينترنت را چک می‌کند و اجازه تردد به آن‌ها را می‌دهد يا آن را غيرتميز تشخيص می‌دهد در اين شرايط به خاطر حجم بالای بسته‌های اطلاعات، برخی از آن‌ها در نوبت چک می‌مانند و همين مسأله باعث کاهش سرعت می‌شود."

 رضا تقی‌پور، وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات ايران اسفند ۱۳۸۹ از تشکيل هسته‌های اوليه ايده "اينترنت پاک" در ايران خبر داد و ابراز اميداوری کرده بود پس از شروع اين طرح در ايران، اينترنت پاک در اختيار تمام بشريت قرار ‌گيرد.

 چند ماه پيش نيز علی آقامحمدی، معاون نظارت و هماهنگی در سياست‌های اقتصادی معاون اول رئيس‌جمهوری ايران، گفت نخستين شبکه اينترنت "حلال" که از سايت‌های غيراخلاقی پاک شده است، در ايران راه‌اندازی می‌شود.

 سازمان گزارشگران بدون مرز که انجمنی غيردولتی در دفاع از آزادی اطلاع‌رسلانی است، اينترنت ملی ايران را "طرحی عليه آزادی بيان و اينترنت جهانی" توصيف کرده و آن را در خدمت "تشديد سانسور و کنترل گسترده شهروند وب‌نگاران" ناميده است.

 

دوره مقدماتی پزشکی کوهستان در استان گلستان برگزار گردید


 پنجشنبه و جمعه گذشته دوره پزشکی و کمکهای اولیه ارتفاع با حضور شصت نفر از کوهنوردان استان و با مربیگری جناب آقای دکتر شاهبازی مدرس فدراسیون و رئیس کمیته پزشکی فدراسیون کوهنوردی و عضو کمیته ی پزشکی اتحادیه جهانی کوهنوردی ( UIAA ) در محل سالن جلسات سازمان نظام کاردانی به میزبانی گروه کوهنوردی آراد این سازمان برگذار شد. در این کلاس سه نفر از اعضای گروه کوهنوردی زریوان آزادشهر ( مجتبی سعیدی، مصطفی غلامی و بنده) شرکت داشتند.


اولین اردوی انتخابی تیم استان گلستان جهت صعود بین المللی به قله دماوند

در راستای برگزاری صعود بین المللی زمستانی به قله دماوند، تصمیمی در هیئت کوهنوردی استان گلستان اتخاذ گردید مبنی بر اینکه پنج مرحله اردوی انتخابی برای این صعود برگزار گردد که اولین اردوی آن صعود یک روزه به قله گاوکشان با ارتفاع ۳۸۱۳ متر بود. طبق برنامه اردوهای بعدی به ترتیب آزادکوه، توچال، خط الراس دو برار و دماوند می باشد. اولین اردو در روز جمعه مورخ ۱۱/۹/۹۰ با حضور نفراتی از شهرستانهای گرگان، کردکوی، علی اباد، گنبد و ازادشهر برگزار گردید که ۱۲ نفر آقا و یک نفر خانم در این برنامه شرکت داشتند.

سرپرست این برنامه: آقای کریمی *  جلودار: ایرج طاهری *  عقب دار: سعید کفشگیری

 

 

بلندترین دیواره مصنوعی (55 متر)

بلندترین دیواره مصنوعی دنیا به ارتفاع ۵۵ متر (Reno, Nevada)

 

طراحی کوله پشتی با سیستم ایمنی ABS

کیسه هوای کوله پشتی یک سیستم ایمنی خلاقانه جدید است که برای حفظ جان کسانی طراحی شده که علاقه دارند هنگام ورزش و اسکی از کوه و دره به پایین بپرند و دنبال ورزش‌های هیجان انگیز هستند. به گزارش سایت نارنجی، اگر جزو این دسته افراد هستید سقوط از ارتفاع یا گیر کردن در بهمن همیشه در کمین شما است. اما با کشیدن یک دستگیره روی کوله پشتی می‌توانید کیسه هوا کوله پشتی را فعال کرده و احتمال آسیب دیدن به خودتان را کمتر کنید. جالب اینجا است که کل این سیستم ایمنی که سازندگان آن را ABS می‌نامند وزن بسیار کمی دارد و فضای زیادی هم اشغال نمی‌کند. برای پر کردن کیسه‌های هوا هم از گاز نیتروژن استفاده می‌شود تا حمل آن خطرناک نباشد. این کوله پشتی‌های ایمنی از سال آینده با قیمت ۹۰۰ دلار وارد بازار می‌شوند و علاوه بر این، باید ۱۵۰ دلار هم برای کپسول‌های شارژ نیتروژن به صورت مجزا پول پرداخت کنید. که البته در مقابل ایمنی مبلغ بالایی به حساب نمی‌آید.

 

صعود آنسایت دو مسیر 8a توسط Matilda Söderlund در اسپانیا

Matilda  با 19 سال سن و  174 cm قد و 58 کیلو وزن اهل استکهلم سوئد می باشد و اولین 8a خود را در این برنامه ها صعود کرده است. او همچنین در هفته گذشته 4 مسیر با درجه 7c+ در اسپانیا را صعود کرد. وی در آخرین مسابقه قهرمانی جوانان جهان مقام ششم رابدست آورده است، او همچنین در آخرین مسابقه قهرمانی جوانان اروپا مقام سوم را بدست آورد.

منبع: 8a


مسیر اسپرت گولیچ با درجه 5.13c در استان اصفهان بعد از 10 سال تاپ شد

مسیر گولیچ با درجه سختی ۵.۱۳c که در نوروز سال ۱۳۸۰ توسط یکی از بهترین طبیعت

کارهای ایران به نام محمد حجاریان بازگشایی شده بود در تاریخ

۶مهر ماه ۱۳۹۰ ساعت ۵:۳۰بعد از ظهرتوسط سنگنورد

خوب اصفهانی به نام محمد رضا صفدریان تاپ شد.

تاپ کردن این مسیر که برای بچه های اصفهان یک رویا شده بود بالاخره تمام شد.

در طول این ده سال افراد زیادی از اصفهان و نقاط دیگر کشور بر روی این مسیر تلاش کرند

ولی این مسیر یکی از مسیر های فوق العاده قشنگ ،تکنیکی و سنگین استان اصفهان

تلقی میشود هنوز تاپ نشده بود.

این مسیر که تراورس عرضی در لبه یک کلاهک است حدودا طول آن بیست متر و

حدودا میانگین فاصله رول های آن ۱.۵ است.

محمد رضا که از یک ماه نیم پیش این مسیر را پروژه ای برای به اتمام رساندن قرار داده بود

بالاخره موفق شد این مسیر رویایی را تاپ کند.

او میگوید وقتی با این مسیر آشنا شدم در مورده آن با هرکس مشورت میکردم

جز نامیدی کمک دیگری به من نمیکردند چون همه میگفتند اگر این مسیر

تاپ شدنی بود در این ۱۰ سال حداقل یک نفر تاپ کرده بود.

این مسیر که در شاه نشین کوه صفه واقع شده فوق العاده جای بکری برای تلاش

بر روی این مسیر است.

منبع : adrenalingroup.tk


تصاویری زیبا از کهکشان راه شیری/ نپال


این عکاس نجومی توانست تصاویری تماشایی از کهکشان راه شیری از فاصله 4 هزار و 600 متری کوههای هیمالیا در نپال زمانی که فصل گردشگری تمام شده بود و تنها دوستداران طبیعت آنجا بودند، تهیه کند. راه شیری کهکشان مارپیچ زیبایی است که در شب‌های صاف مناطق دور از آلودگی‌های نوری خودنمایی می‌کند. این کهکشان زیبا که بارها به عنوان سوژه عکاسان نجوم انتخاب شده این بار موضوع عکس‌های "آنتوان یانکووی" قرار گرفته است. این عکاس خوش‌ذوق از فاصله 4 هزار و 600 متری کوه‌های هیمالایا این عکس‌های تماشایی را از ستارگان، سیارات و منظومه خورشیدی بر فراز یکی از مرتفع‌ترین کوه‌های دنیا تهیه کرده است. 

این عکاس اوکراینی در این خصوص گفت: "این عکس کهکشان راه شیری را بر فراز هیمالایا و زمانی گرفتم که فصل گردشگری تمام شده بود و تنها دوستداران طبیعت آنجا بودند. شب هیچ یک از آنها نمی‌خوابیدند و سر و صدای زیادی تولید می‌کردند. برای همین من هم نتوانستم بخوابم. پس لباس پوشیدم تا دوری در اطراف بزنم که با این چشم‌انداز خیره‌کننده روبه‌رو شدم. به سرعت دوربینم را در آوردم و این عکس‌ها را گرفتم."

وی افزود: "من در تمام کودکی‌ام رویای کوه‌ها را داشتم و امیدوار بودم که روزی از نپال دیدن کنم. اکنون رویایم را به واقعیت رسانده‌ام."

همایش هم اندیشی در کوهنوردی نوین/ استان گلستان