وبلاگ کوهنوردی نیشابور و نیشابوری ها

<--به اولین وبلاگ ورزشی نیشابور و جامع ترین باکس اطلاعاتی کوهنوردی نیشابور خوش آمدید-->

وبلاگ کوهنوردی نیشابور و نیشابوری ها

<--به اولین وبلاگ ورزشی نیشابور و جامع ترین باکس اطلاعاتی کوهنوردی نیشابور خوش آمدید-->

گزارشاتی از برنامه های اجرا شده در یک ماهه اخیر

 

- اجرای برنامه درختکاری و کاشت تعداد تقریبی دو هزار نهال ارس در منطقه حیدری با زحمات و پیگیریهای آقای امین الرعایا ریاست هیات کوهنوردی شهرستان 

- اجرای برنامه غار نوردی در منطقه بجستان 

- اجرای برنامه کوهپیمایی در منطقه سوقند،بوژان و برف ریز توسط گروه کوهنوردی هما 

- اجرای برنامه یک و نیم روزه صعود به قله بینالود توسط گروه کوهنوردی فولاد به سرپرستی آقای مجید نیک منش 

- اجرای برنامه یک روزه صعود به قله شیرباد توسط گروه کوهنوردی فولاد 

- اجرای برنامه کوهپیمایی در منطقه بینالود و صعود این قله توسط چند تن از کوهنوردان شهرستان 

- اجرای کلاس کارآموزی مقدماتی کوهپیمایی به مدرسی آقای رضا فتحی  


- اجرای برنامه سنگ نوردی در منطقه کمر کندول توسط باشگاه سنگنوردی شادروان امینی ثانی 

- اجرای برنامه سنگ نوردی در منطقه اخلمد توسط گروه کوهنوردی آتش نشانی شهرستان 

- اجرای برنامه سنگ نوردی در منطقه سلیمانی توسط باشگاه سنگ نوردی فولاد  

- اجرای برنامه سنگ نوردی در منطقه خرو و بوژان توسط چند تن از کوهنوردان شهرستان 

- اجرای برنامه سنگ نوردی بانوان در منطقه سلیمانی توسط گروه کوهنوردی هما

روز جهانی کوهستان


مجمع عمومی سازمان ملل در پنجاه و هفتمین نشست خود در سال 2002 ، 11 سپتامبر را روز جهانی کوهستان نامگذاری نمود که علت این نامگذاری نقش مهم کوه ها در رابطه زیستگاه ها و همچنین مهمترین منبع تامین آب شیرین جهان است.
این روز را به تمامی طبیعت دوستان و کسانی که به شکلی در حفاظت از کوهستان و طبیعت گام بر می دارند تبریک می گوییم.

مسابقات سنگنوردی

 

دومین دوره مسابقات سنگنوردی آتش نشانان کل کشور امروز در سالن سنگنوردی توانیر نیشابور پس از سه روز به پایان رسید.
مجری این دوره از مسابقات که در دو رشته سختی مسیر و سرعت برگزار شد هیئت کوهنوردی نیشابور بود که طبق معمول بیش از 50 درصد مقام های اول تا سوم به شهرستان نیشابور تعلق یافت که این نشان دهنده قدرت عظیم نیشابور در رشته سنگنوردی داخل سالن را نشان می دهد

کوهنوردان و تغذیه در کوهستان

 

تغذیه کوهنوردان موضوع جالبی است، چون نه تنها باید مشکل تغذیه در این ورزش حل شود، بلکه باید مشکلات درجه حرارت و ارتفاع را نیز حل کرد.

در ارتفاعات کمتر از سه هزار متر با تطابقی که بدن ایجاد می‌کند، توازن بوجود می‌آید و نیاز به رژیم غذایی ویژه نیست. در ارتفاعات بیش از سه هزار متر تغییراتی در متابولیسم پایه، غلظت خون و کاهش اکسیژن ایجاد می‌شود و به اجبار باید رژیم غذایی مناسب و کافی تنظیم کرد. به علاوه در این ارتفاعات، در اتمسفری که اکسیژن کمی دارد، احتمال تجمع متابولیت‌های ایجاد کننده خستگی مانند اسید لاکتیک و اسید پیروویک که به علت اختلال در مصرف آن‌ها، در بدن پدید می آید، وجود دارد.
بنابراین کار اساسی که باید انجام شود این است که در مصرف اکسیژن صرفه‌جویی شود و در نتیجه رژیم غذایی‌ای در نظر گرفته شود که در آن عمل محرک ویژه مواد مغذی کم باشد، مثل مواد غذایی غنی از کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها (که موجب محدودیت بالا رفتن اسید لاکتیک خون می‌شوند) و یا مواد غذایی فقیر از نظر پروتئین‌ها (که موجب افزایش آمونیاک خون می‌شود.) در کوهنوردی، فرآیند نیاز به انرژی با ورزش‌های دیگر متفاوت است.
به همین ترتیب نیاز به مواد مغذی سازنده نیز فرق دارد. همچنین همیشه این سوال مطرح است که آیا کوهنوردان نیاز به مکمل ویتامینی برای افزایش بازده عضلانی دارند؟
بطور مسلم جواب این سوال باید مثبت باشد، زیرا وقتی نیاز به انرژی تغییر می کند، نیاز به مواد مغذی دیگر نیز تغییر می‌یابد. درهرحال هیچ دلیلی وجود ندارد که در مصرف مکمل ویتامینی افراط شود. مصرف مکمل‌های ویتامین نباید از مقادیر معقول زیادتر باشد.
همچنین مشکل الکترولیت‌ها در کوهنوردی با سایر ورزش‌ها متفاوت نیست، بر عکس نیاز به آب مورد تاکید است. در کوهستان دهیدراتاسیون ( از دست دادن آب بدن) به علت خشکی هوا زیاد است. گاهی چندین لیتر آب، برای جبران آب از دست داده باید مصرف کرد.
هر چه مواد غذایی خورده شده کم آب‌تر باشند، نیاز به آب بیشتر است. یادآوری می‌شود آبی که از ذوب برف و یخ بدست می‌آید موجب گرفتگی عضلات می‌شود، زیرا در عمل بدون املاح معدنی هستند.
اختلال در کار روده و یبوست در مدت چند روز مساله دیگر است. مسلم است که با رژیم غذایی دارای مواد غذایی حاوی باقی مانده کم ( یعنی مواد غذایی کم فیبر) انتقال مواد دفعی در روده کند می‌شود که به طور طبیعی این مشکل در ارتفاع بیشتر می‌شود. برای از بین بردن این اختلال می‌توان روزانه 5 تا 20 گرم فیبرهای غذایی به رژیم غذایی افزود. 

 

برگرفته از سایتhttp://www.iran-tourism.ir

شمارش معکوس

 

در پستهای  قبلی گفته بودیم که آقای ایوب امین الرعایا گفته بودند که در آذر ماه از ریاست هیئت کوهنوردی نیشابور کناره گیری می کنند. اکنون تقویم , تاریخ 16/9/87 را نشان می دهد و خبری از خداحافظی نیست. هیچکدام از اعضایی که در هیئت در حال فعالیت هستند راضی به کناره گیری ایشان نیستند و دلیلش هم جز کارنامه خوب و قابل توجه حاج ایوب (آقای امین الرعایایی) نیست. دو هفته دیگر از آذر ماه آخرین ماه پاییز باقی مانده و حرف گذشته ریاست هیئت کوهنوردی نیشابور همه را در یک انتظار ناراحت کننده نگاه داشته است.
به هر حال مدیریت وبلاگ برای ایشان در هر عرصه ای که هستند موفقیت را برایشان آرزو می کند.