وبلاگ کوهنوردی نیشابور و نیشابوری ها

<--به اولین وبلاگ ورزشی نیشابور و جامع ترین باکس اطلاعاتی کوهنوردی نیشابور خوش آمدید-->

وبلاگ کوهنوردی نیشابور و نیشابوری ها

<--به اولین وبلاگ ورزشی نیشابور و جامع ترین باکس اطلاعاتی کوهنوردی نیشابور خوش آمدید-->

آویشن ماورای خزری

                          

                       

آویشن ماورای خزریThymus transcaspicus

تیره نعناعیان : Lamiaceae      

                                                             

خصوصیات گیاهشناسی:
گیاهی بوته ای با انشعابات بالشتکی کم پشت به ارتفاع تا 25 سانتی متر، شاخه ها در بن چوبی، همگی باریک، شاخه های گلدار به طول 5 تا 10 سانتی متر تقریبا راست و باریک، برگها همگی تقریبا هم اندازه به طول 8 تا 12 و به عرض 3تا 6 میلی متر با دمبرگی به طول 1 تا 2 میلی متر، بیضوی تخم مرغ شکل، کرکدار تا بدون کرک با غدد چسبیده قرمز رنگ ،  رگبرگهای جانبی معمولا 2 جفت و به ندرت 3 جفت، گل آذین تقریبا سرسان‏، برگه برگی شکل و سبز رنگ، برگک به طول 1 تا 5/1 میلی متر، سرنیزه ای خطی با دمگل کوتاه، مژکدار. بریدگیهای لب بالایی تقریبا هم اندازه، بریدگیهای لب پایینی به طول 7/0 تا 2/1 میلی متر، سه گوشی، بدون سیخک، مژه دار یا بدون مژه، جام گل اغلب صورتی رنگ و به طول 6 تا 7 میلی متر.از لحاظ ظاهری شباهت بسیاری به گیاه کاکوتی (Ziziphora Clinopodioides) دارد .

خواص دارویی و مواد مصرف:
ضد نفخ، بادشکن، مقوی معده، ضد اسپاسم، خلط آور و ضد سرفه و اسانس آن خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد.

پراکندگی:
فقط در شمال شرقی ایران و جنوب ترکمنستان می روید. به خصوص در دامنه های مناطق کوهستانی سمنان، خراسان و گلستان دیده می شود.

نیازهای اکولوژیکی:
این گیاه در دامنه های رو به شمال و ارتفاعات بیش از 2000 متر رویش می کند، خاکهای هوموس دار و عمیق، رویشگاه مناسبی برای این گیاه می باشد. از آن جا که نیاز رطوبتی این گیاه نسبتا زیاد است در دامنه های رو به شرق و جنوب کمتر قابل مشاهده می باشد