وبلاگ کوهنوردی نیشابور و نیشابوری ها

<--به اولین وبلاگ ورزشی نیشابور و جامع ترین باکس اطلاعاتی کوهنوردی نیشابور خوش آمدید-->

وبلاگ کوهنوردی نیشابور و نیشابوری ها

<--به اولین وبلاگ ورزشی نیشابور و جامع ترین باکس اطلاعاتی کوهنوردی نیشابور خوش آمدید-->

۷ - گاهنامه ۱

 

«چگونه آغاز کنیم»

 

برای آنکه کوهنورد ورزیده ای شوید باید آماده شنیدن و یادگیری تجربیات پیش کسوتان این فن باشید. در آغاز کار ممکن است که مسائل و مشکلات بسیاری به نظرمان بیاید که البته با یافتن یک همنورد با تجربه این مسئله حل می شود. هیچ چیز مهمتر از یک همنورد شایسته و کارکشته نمی باشد و واضح است که تکروی در هیچ یک از مراحل کوهنوردی درست نمی باشد. چرا که خطر به باتجربگی یا بی تجربگی کوهنوردان کار ندارد و حتی برای با تجربه ترین افراد مشکلاتی مانند شکستگی و یا دررفتگی و پیچ خوردن پا به وجود می آید که در این صورت اگر کوهنورد تنها باشد و یا هر مشکل دیگری به وجود آید که در این صورت اگر کوهنورد تنها باشد و یا همنوردی نداشته باشد یک پیچ خوردگی ساده می تواند در هوای باز جان کوهنورد را به مخاطره بیندازد که در این حالت اگر کوهنورد یک همنورد به همراه می داشت هرگز با این مشکل روبرو نمی شد.امروزه این مشکل با پیشرفت کوهنوردی و تشکیل گروه هایی معتبر در شهرمان حل شده است و می توان با ثبت نام در یکی از گروهها مشکل خود را از جهت همنورد با تجربه بر طرف نمود.

_ همیشه قبل از صعود باید هدف و تاریخ حرکت و بازگشت خود را تعیین نمود , توان افراد شرکت کننده در برنامه را سنجیده و سپس نوع وسایل , کوله و میزان مواد مصرفی در برنامه را انتخاب نمود.

_ بهتر است برای شروع کوهنوردی از برنامه های یکروزه و کوتاه مدت آغاز کنیم و تجربیات این برنامه های کوچک را اندوخته و خود را برای برنامه های بزرگتر آماده کنیم.

_ باید هدف و مقصد برنامه را مشخص کنیم و مسافت محل مورد نظر را با مقدار رو شنایی روز و وقت برنامه تنظیم کنیم. برنامه را نباید دور از امکانات و بالاتر از توان افراد شرکت کننده در آن انتخاب نمود و باید کلیه مسائل مانند نیرو , وقت , امکانات مالی و انسانی و وضع طبیعی منطقه مورد نظر و نوع وسیله و تجهیزات مربوطه به آن را در نظر بگیریم و برابر با آنها برنامه خود را تنظیم نماییم. بدون شک باید بدانیم که چه نوع خوراکی برای کوهپیمایی مفید تر است.

برای تامین کالری مورد نیاز یک روز تلاش ورزشی سخت احتیاجی احتیاجی نیست تمام این کالری ها را در همان روز بدست آورد بلکه می توان با اتخاذ یک رﮋیم غذایی مقوی قبل از انجام فعالیت ها ورزشی بر مقدار کالری ذخیره در بدن افزود. بهتر است که قبل از شروع به یک صعود و یا هر نوع فعالین بدنی غذا خورده نشود و بعد از غذا حداقل یک ساعت استراحت نمود و اگر این کار در جریان یک صعود مشکل است , بهتر است میزان خوردن غذا کم و دفعات آنرا زیاد کنیم.