وبلاگ کوهنوردی نیشابور و نیشابوری ها

<--به اولین وبلاگ ورزشی نیشابور و جامع ترین باکس اطلاعاتی کوهنوردی نیشابور خوش آمدید-->

وبلاگ کوهنوردی نیشابور و نیشابوری ها

<--به اولین وبلاگ ورزشی نیشابور و جامع ترین باکس اطلاعاتی کوهنوردی نیشابور خوش آمدید-->

۸-گاهنامه ۱

 

بهداشت و کمک های اولیه

 

1)    ار تفاع زدگی

علت : بر اثر کاهش اکسیژن هوا و یا ضعف بدن شخص در انطباق با شرایط محیط بوجود می آید.

علایم:با کم شدن اشتها,احساس ضعف شروع می شود سپس با زیادتر شدن ارتفاع حالت تهوع به طور مکرر و استفراغ به مریض دست می دهد. سرگیجه و سستی و بی حوصلگی , تند مزاجی از عوارض دیگر ارتفاع زدگی می باشد.

درمان: کم کردن ارتفاع بهترین درمان می باشد.

پیشگیری:بهترین روش خو گرفتن تدریجی با محیط جدید می باشد. باید توقف های کافی و بموقع در هنگام صعود داشت. خواب کافی قبل از صعود , پرهیز از استعمال دخانیات و الکل , خوردن مواد قندی همراه با ویتامینc از موارد دیگر پیشگیری می باشد.

 

2)    ورم ریه

علت:تراوش پلاسمای خون به داخل ششها در اثر اختلاف فشار ارتفاع به وجود می آید که بعد از 12 الی 36 ساعت پس از رسیدن به ارتفاع ظاهر می شود.

علایم:شبیه علایم سینه پهلو است. بجز آنکه در این حالت از تب و عفونت اثری دیده نمی شود. در این حالت شخص بشدت احساس ضعف می کند. نفسها کوتاه و حالت تهوع و استفراغ دست می دهد. نبض به سرعت بالا می رود (120 تا 160 در دقیقه) احساس فشردگی در قفسه سینه و نفس کشیدن همراه با صدا از عوارض دیگر این ناراحتی است. از عوارض این عارضه می توان از سوزش گلو و سرفه ها همراه با خلط کف سفید و سپس همراه با خلط خون آلود و بیهوشی همراه با کف کردن دهان و بینی و بالاخره مرگ می باشد.

درمان: انتقال مریض به نقاط کم ارتفاع

پیشگیری: تا زمانیکه دستگاه های بدن با شرایط آب و هوای نقاط مرتفع عادت نکرده باید سعی کرد صعود را به اندازه کافی طول داد.

 

3)دلمه شدن خون در رگ

علت : زیاد شدن تعداد دفعات گردش خون باعث زیاد شدن غلظت خون می شود و این خود زمینه را برای دلمه شدن خون در سیاهرگ ها آماده می سازد. باز ایستادن از فعالیت به مدت زیاداز عوامل این عارضه است. چون ماهیچه ها مهمترین عامل برگرداندن خون از دست یا پا به قلب است.

عدم فعالیت این اعضا اجازه می دهد که خون لزج در نقاط مساعد رگ های پا و اعضای بطن پایین گیر کند.

علایم:در هر دو ساق یا یکی از آنها درد و آماس ظاهر می شود و اگر کسی پنجه پایی را که صدمه دیده بشدت و یک مرتبه بطرف بدن فشار دهد در ماهیچه ساق پا احساس درد می کند.

درمان:خطر این پیشامد باز شدن نقطه انسداد و وارد شدن خون دلمه شده به شش است. در این حالت باید از صعود بیش تر خودداری نمود و معالجه قطعی در کوه وجود ندارد.

پیشگیری : اگر شخص مجبور به توقف طولانی شد باید مرتبا پاهای خود را بالا آورده و ماهیچه های پا را با قوت ورزش دهد.

 

۴)    آسیب دیدن پرده گوش در ارتفاع

علت : به علت تغییر ناگهانی ارتفاع اختلاف فشار ناگهانی بین گوش خارجی و گوش میانی در بعضی از افراد مجرای بین بینی و گوش میانی آنها مسدود می شود و در زمان فرود های سریع این عارضه به وجود می آید.

علایم:علایم: شخص احساس درد در گوش نموده و صدای خودش را بلند تر از حد معمول و صدا های خارجی را ضعیف تر می شنود.

پیشگیری و درمان: خمیازه کشیدن, قورت دادن آب دهان و بهتر از همه کشیدن نفس عمیق یا بسته نگه داشتن دهان می تواند مفید باشد.