وبلاگ کوهنوردی نیشابور و نیشابوری ها

<--به اولین وبلاگ ورزشی نیشابور و جامع ترین باکس اطلاعاتی کوهنوردی نیشابور خوش آمدید-->

وبلاگ کوهنوردی نیشابور و نیشابوری ها

<--به اولین وبلاگ ورزشی نیشابور و جامع ترین باکس اطلاعاتی کوهنوردی نیشابور خوش آمدید-->

گزارش برنامه کاووش در غارشیربند دامغان:5 و 6/9/89

 

طبق هماهنگی های صورت گرفته توسط یکی از پیشکسوتان محترم باشگاه دماوند بایکی از اعضاء در شهرستان دامغان مبنی بر وجود غاری در یکی از املاک شخصی یکی از شهروندان این شهرودعوت ایشان برای کاووش بیشتروتهیه کروکی علمی و استاندارد در روزچهارشنبه ساعت23 به دعوت اعضای محترم باشگاه دماوند وانجمن غارنوردان ایران(درحال تاسیس)تعداد 3نفر از اعضای هیات کوهنوردی نیشابوربه طرف دامغان حرکت می کنیم.
ساعت 10صبح روزپنجشنبه 5/9/89 در محل فلکه ورودی شهر باراهنماقرار داریم پس از آمدن آقای عباسیان بلافاصله به طرف مقصد حرکت میکنیم.مسیر حرکت مابه طرف جاده آستانه وملک شخصی یکی از اهالی دامغان است .پس ازحدود یک ساعت رانندگی در جاده خاکی که به یک معدن گچ خام منتهی میشودوطی 23 کیلومترراه در محل ملک ایشان که کلاته شیربند نام دارد توقف می کنیم.طبق صلاحدید سرپرست برنامه قرار شد که بعد از صرف نهار همگی آماده کار شویم.در ساعت 13:30به طرف دهانه براه می افتیم .لازم به ذکر است که تا دهانه غار را می توان با ماشین طی کرد.

ساعت14:33دقیقه دهانه غار شیربند هستیم.نفرات به دو تیم کاووش وکروکی برداری تقسیم می شوند.
تیم کاووش شامل:یوسف واقف.ماشاالله بردیا.منصور عباسیان.علی ظفر مهاجر.
تیم کروکی برداری شامل:خانم واقف.مهدی لگزیان.کاوه محمدیان
عکاس :مجید زراوندی
وارد غار شده وبچه ها کار کاووش رازودتر شروع می کنند وما هم از پس از ثبت جی پی اس دهانه شروع به نقطه برداری و کشیدن کروکی می کنیم.
غار به صورت افقی وبا کمی شیب به سمت بالا به جلو ادامه پیدا می کندواز راههای فرعی بسیاری تشکیل شده است.کروکی برداری از این راهها وقت گیر است اما با دقت انجام می شود.با توجه به پیشروی خوبی که داریم قرار بر این است که کار کروکی برداری غار رابه اتمام برسانیم.پس از ساعتها کار تیم کاووش به ماملحق می شودو خبر اتمام کاروشناسایی کامل غار را اعلام می کند.با راهنمایی بچه های تیم اکسپلوره از کلیه زوایای غار کروکی تهیه می کنیم وپس ازتهیه 426 متر نقشه از کل غار در ساعت 22 شب کار را به پایان می بریم وشروع به برگشت به طرف دهانه می کنیم.
در یک نگاه غار شیربند از چند تالار اصلی واما راهروهای فرعی بسیار تشکیل شده که در بعضی مواقع نیاز به شماره گذاری توسط شبرنگ احساس می شود ولی متاسفانه در قسمتهایی دیوارها توسط افراد ناآگاه با اسپری علامت گذاری شده که این عمل باعث آسیب به چهره این غار زیبا شده است.
قسمتهای پایانی غار از زیبایی چشمگیری برخوردار است وتجمع چکیده وچکنده های بسیار و کلونی خفاشها در این محل قرار دارد.
عکاس تیم زمان بسیاری راصرف ثبت این زیباییها می کند وپس از ساعتها عکاسی و اتمام کار در ساعت 23 همگی از دهانه خارج می شویم.
شبانه به محل کلاته شیر بند باز می گردیم ودر یکی از خانه ها اطراق می کنیم.
جمعه 6/9/89
امروزکار زیادی نداریم وپس از صرف صبحانه در ساعت 8 وجمع آوری وسایل به طرف دامغان به راه می افتیم.
در دامغان پس از تشکر از زحمات راهنما وخداحافظی از بچه ها در ساعت 4 بعد از ظهر به طرف نیشابور حرکت می کنیم.